[Commercial Review] Huawei, Volkswagen, Visit Japan

  • Bureaus
  • 18 nov 2016 @ 12:26
  • Link
  • Machiel Verkuyl
    Machiel Verkuyl

    strategy director
    Initiative
  • TelevisieCommercials

Weet je nog, dat je foto’s moest maken met een rolletje? 24 of 36 kansen voor een goede foto, gepropt in een apart uitziend metalen containertje. En dan moest je maar afwachten of bij het ontwikkelen de foto eruit kwam te zien zoals je wilde. De rest is geschiedenis. Elke fatsoenlijke mobiel heeft een camera waar Paul Huf zich twintig jaar geleden niet voor zou schamen.

Het leidde tot een grappige foto-inflatie: een foto van alles. Alles? Ja, echt alles. Een aap met een telefoon in z’n hand? Lukt. Een naakte bijna-first-lady? Ook. Elke dag worden er op Facebook alleen al 300 miljoen foto’s geüpload. Door de overload zie je tussen de kiekjes de foto’s niet meer. En dat is het inzicht van Huawei: de P9 heeft zo’n goede camera (Leica heeft eraan meegewerkt) dat je zelf een artiest kunt zijn. Met een reeks coole beelden prikkelen ze je om niet meer lukraak kiekjes te maken, maar om écht na te denken over hoe interessant een foto is.

Mooie beelden in de commercial van de campagne Don't snap, shoot en het spreekt ook een bepaalde doelgroep aan, denk ik. Niet té jong, want daar gaat het dwars tegen de huidige snapcultuur in. Wat ik wel opvallend vind is dat de marketinginzichten voor deze campagne verdacht veel lijken op die in de lancering van de Samsung S7-lijn. Wat mij betreft hadden ze beter kunnen inzetten op de gunstige prijs die dit toestel heeft ten opzichte van de concurrentie, in plaats van het platgetreden pad van fotografie.

De hashtag van Don't Snap, Shoot op Instagram is overigens een aanrader als je van fotografie houdt.

Volkswagen

Wat fijn. Volkswagen bouwt na de dieselgate aan de relatie op een manier die heel verfrissend is. Prachtig geproduceerde content van mensen die goed gecast zijn, over herinneringen waar wij ons allemaal wel aan kunnen relateren. Het is ook in media dé manier. Vertrouwen gaat te paard en komt te voet, is het spreekwoord, deze vorm van slow-content is lang houdbaar en kun je het hele jaar laten zien. Misschien wel drie, als je het goed doet.

Omdat de content goed is, wil een exploitant het risico wel aan om ’t ook in one minute shorts uit te zenden. Gaaf. Iedereen blij: de consument omdat ze niet naar een stomme reclame hoeft te kijken, het merk krijgt op den duur het vertrouwen weer terug, de reclamemakers mogen iets maken dat gaaf is om te doen. Zelfs de salesmanager is blij: de bijdrage aan conversie zal na een jaar ook te voelen zijn, schat ik in. Je zou bijna vergeten dat het reclame is.

Japan

Endless Discovery, dat kun je natuurlijk niet uitleggen in een filmpje van 15 seconden.  Maar wat doe je dan met een generatie die alles boven de 15 seconden afdoet met #TLDR (too long, didn’t read)? Dat is waar deze campagne van de Japan National Tourism Organization iets slims mee doet: met een filmische, maar modulaire opbouw kun je als toekomstig toerist op de actiewebsite zelf bepalen waar de reis heen gaat. 

De totale film is prachtig, maar echt te lang. En hij heeft vooral waarde voor mensen die de keuze voor de bestemming al hebben gemaakt. Wat dat betreft is de website slim: je kunt snippets van de film delen op je sociale media. Wel een gemiste kans: de actiewebsite werkt niet op mobiel en tablet. Veel inspiratie voor het boeken van reizen komt volgens mij van mensen die (samen) op de bank zitten met een tablet. Een mobiele ervaring (of VR?) had wat mij betreft centraal moeten staan. 

Machiel Verkuyl is Strategy Director bij Initiative
 

Machiel Verkuyl

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken